tijketong.reismee.nl

Samana

Zet mij in, aan, onder of op het water en ik ben een blij mens!! Donderdag begon de dag dus goed toen wij na een klein ritje met de guagua aankwamen in Sabana de la Mar om de ferry te pakken naar Samana. We moesten heel even wachten en dus hadden we de tijd om te genieten van heerlijke vers kokossap en nog jonge kokos ? Toen hup de ferry op om een uurtje te kunnen genieten van het fantastische uitzicht, de wind door je haren en het zonnetje op je huid. We waren de enige toeristen aan boord, en omdat de locals natuurlijk niet zo gek zijn om op het bovendek te gaan zitten in de volle zon hadden we het rijk voor ons alleen. Onderweg af en toe wat vaart minderen voor het binnenhalen van de vis aangezien de locals een lijntje achter de boot hadden. Geen probleem, leuk om te zien. Eenmaal aangekomen in Samana stond Michael (vriend van Eric die hier woont en waar de op Samana zullen logeren) al op ons te wachten. We zijn gelijk doorgereden naar zijn huis in Arroyohondo, een klein plaatsje tussen Samana en Sanchez. Het is behoorlijk afgelegen maar wel midden in de natuur en vlak bij het strand. We zijn hier met Michael, Bea, de kids en hun paard gelijk even de buurt gaan verkennen. Heerlijk stukje kunnen paardrijden gelijk en Door de buren werden gelijk verwend met kokosnoten die ze net uit de boom aan het halen waren.

Vrijdagochtend zijn we na het ontbijt op weg gegaan naar Samana om daar achter in de pick up onze route te vervol en naar Playa Rincon. Volgens iedereen onmogelijk om dit met ov te doen. Gelukkig zijn wij lekker eigenwijs, want niet alleen was het prima te doen maar ook een super mooie rit! Het laatste stuk naar het strand moesten we lopen en onderweg kregen we ons eerste tropische buitje over ons heen. Beetje jammer maar eenmaal bij het strand aangekomen was het gelukkig weer droog. En de boeken liegen niet over dit strand : een picture perfect wit strand, veel palmen, helder blauw water en super rustig met bijna geen toeristen en vooral lokale mensen. Lekker rustig dagje gehad dus lui op het strand en genoten van een heerlijk visje met gefrituurde platanos (groene banaan) voor de lunch. Enige nadeel was dat we goed de tijd in de gaten moesten houden ivm het vervoer terug..... De laatste pick up was dus ook al weg ???? en dus moesten we met de motoconcho (jaja, lekker samen achterop de motor) eerst naar de hoofdweg van Las Galeras om daar weer de guagua te pakken naar huis. Hoop gedoe maar ook nu weer een mooie rit!

Zaterdagochtend werden we om 9 uur opgehaald op het strandje achter het huis, samen met een lokale visser naar Parque Nacional Los Haitices, allemaal kleine eilandjes en rotsformaties voor de kust van Sabana de la Mar, heerlijk om dit te kunnen doen met iemand van hier ipv met hordes toeristen! Na wat eilandjes en grotten bekeken te hebben zijn we Door gevaren naar een verlaten eilandje met een super mooi wit strandje. De bedoeling was om hier onze zelf gevangen vis te gaan bereiden.... Helaas was er geen vis en hebben we ons zelf dus eerst maar weer verwend met wat kokosnoten. Gelukkig kwamen er later nog wat vissers aan, om even te rusten aangezien er toch niet veel vis was. Zij gelukkig wel al iets gevangen en waren zo lief om dit met ons te delen. Dus hup, visjes schoonmaken, pannetje op het vuur en smullen maar!!! Wat wil je nog meer, verse vis eten van een blad wat fungeert als bord op en idyllisch verlaten strand ????! Kan hier nog een heel boek over schrijven maar worden kunnen eigenlijk omschrijven Hoe geweldig dit was!

Zondag zouden we een dagje niks doen maar dan natuurlijk wel eerst even de berg op achter het huis om vanaf hier de zonsopkomst te bekijken. Volgens iedereen een hele klim en dus om 6 uur eruit om om half 7 aan de wandeling te beginnen. Ok, een helling van 30% maar niet zo heel lang dus voor ons sportievelingen prima te doen. Enige nadeel hiervan, we hebben een soort van de zonsopkomst gemist want we waren met een half uur boven in het dorp en vanuit daar kan je het niet zien. Hahaha......gelukkig wel een mooie wandeling.

Vandaag zijn we ook weer vroeg vertrokken, dit keer richting El Limon. Hier zijn we met Domino en Rambo (onze paarde ) op weg gegaan naar Cascada de Limon; een waterval van 57 mtr. De weg er naar toe is al super mooi maar de waterval is pas echt fantastisch!!!! Hier even een frisse duik genomen en toen weer met de paardjes naar beneden om hier met de guagua onze weg te vervolgen naar Las Terrenas.

En dan, kom je aan in Las Terrenas, stap je uit de guagua en heb je gewoon het gevoel dat je thuis komt! Wat een fantastische plek is dit!!! Het leeft, is gezellig druk en e ht een mix van locals en toeristen. En ook hier weer een picture perfect heerlijk rustig strand. Na wat Door de stad te hebben gewandeld hebben we ons zelf op het strand geplaatst voor een heerlijke picknick met super vers fruit (papaja, passievrucht, ananas) en natuurlijk weer even zwemmen en luieren op het strand. En hoe sluit je een goeie strandde af??? Juist; met een heerlijke Pina Colada ????

Helaas moesten we weer redelijk op tijd weg ivm ov....???? we zijn lopend naar het busstation gegaan en ik kan je zeggen : nog nooit heb ik ergens rond gelopen en me zo thuis gevoeld, ondertussen stiekem kijkend waar ik zou willen wonen!! Gelukkig denkt Eric hier net zo over.....wat hadden we hier graag langer willen blijven. We love Samana en dan vooral Las Terrenas. Maar snel terug komen om deze stad beter te verkennen!

Maar morgen eerst verder met verkennen van de rest van het land. We zullen onze weg vervolgen naar Sosua.

Plan was om hier op Samana ook de bulteugwalvissen te bekijken en te gaan duiken. Voor het duiken zaten we helaas iets te sfgelegen hier maar dat gaat vanaf morgen goed komen. Toen we hier aankwamen waren de walvissen helaas nog niet gesignaleerd en dus hebben we andere plannen gemaakt. Gisteren hoorden we dat ze er inmiddels waren, helaas voor ons niks meer te regelen. Maar ja, ook dat is onderdeel van reizen... Gewoon nog een reden om hier terug te komen!

Lieselot

Ha! Je eigen paardjes! Waar heerlijk allemaal en een geluk dat je zo 'local' kan zitten. Geniet van alles en de Pina colada.

Arianne

Zo te lezen helemaal geweldig en volop genieten!!! Lekker hoor!!!
Have fun! Dikke kus xxx